Rakyat Malaysia Bazir Makanan 8,000 Tan Sehari

KUALA LUMPUR - Rakyat Malaysia membuang makanan sehingga 8,000 tan atau 8 juta kilogram (kg) sehari dan jumlah itu mampu menampung bekalan makanan untuk enam juta orang. 


 photo Bazir-Makanan-Rakyat-Malaysia_zpsaa4e997b.jpg

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam, Datuk Ab. Rahim Md. Noor berkata, kos pengurusan sisa pepejal termasuk makanan yang dibuang itu juga melibatkan kos berbilion-bilion ringgit. 


 photo Ab-Rahim-Md-Noor_zpsef8f36b2.jpg

Beliau berkata, peratusan komposisi sisa makanan didapati meningkat sebanyak 15 hingga 20 peratus pada musim-musim perayaan termasuk hari raya dan bulan Ramadan. 

"Kalau kita lihat peratusan, sisa makanan adalah komponen tertinggi dalam skala komposisi sisa pepejal pada 45%, malah kos perbelanjaan untuk pengurusan sisa-sisa pepejal di negeri-negeri di bawah seliaan pihak kami telah mencecah RM1.6 bilion pada tahun lepas. 

"Perkara ini amat membimbangkan saya dan dengan itu, kami akan melancarkan Program Transformasi Minda dalam bulan Oktober untuk mengubah minda masyarakat supaya tidak membuang makanan sesuka hati," katanya pada sidang media di sini semalam. 

Beliau berkata, antara pengisian program itu adalah kerjasama pengusaha kedai makanan, hotel serta industri terlibat untuk menyumbangkan makanan lebihan mereka kepada mana-mana badan kebajikan yang memerlukan. 

Jumlah sisa makanan 8 juta kg itu jika dikumpulkan dalam tempoh setahun akan menyebabkan timbunan sisa makanan mencecah berat 2.29 bilion kg. Kira-kira 2.2 bilion manusia di seluruh dunia boleh menikmati makanan tersebut dalam tempoh setahun. 

Secara perbandingan, jumlah sisa makanan dalam sehari itu boleh menyamai ketinggian bangunan Menara Berkembar Petronas (KLCC) setinggi 88 tingkat dalam tempoh 18 hari


Sumber : KOSMO! Edisi 18-09-2014 bersamaan 23 Zulkaedah 1435H

 

No comments: