Puasa Dilaksana Ibadat Lain Usah Diabai

Konsep asas Allah mewajibkan kita berpuasa ialah supaya kita dapat menjadi hamba-Nya yang bertakwa. Menerusi amalan puasa, beberapa panduan serta larangan ketika melaksanakan ibadat puasa, akan timbul rasa syukur kepada Allah, sifat kasih sayang sesama insan, perasaan yang mendorong kita membantu sesama umat Islam lebih-lebih lagi mereka yang memerlukan perhatian serta keprihatinan kita.

Puasa sempurna akan dapat melahirkan insan muttaqi. Insan muttaqi ialah modal insan yang amat bernilai dan mampu berkhidmat untuk agama Allah dengan penuh penghayatan dan mereka adalah nukleus bagi pembangunan mapan sesebuah ummah.

Inilah golongan yang berjaya dilahirkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW iaitu para sahabat. Jika dilihat senario hari ini, sifat serta kriteria sahabat dulu sudah semakin terhakis kerana kehidupan hari ini berhadapan pelbagai cabaran. Ada yang gugur dengan percubaan dan ada pula berusaha gigih menghadapinya.

Ketibaan Ramadan al-Mubarak kali ini adalah kesempatan terbaik untuk sama-sama berusaha menggilap kembali semangat serta kesungguhan yang sudah tertanam kukuh dan jitu dalam jiwa sanubari golongan sahabat.

Kadang kala sikap menjadi faktor penghalang daripada dapat menjiwai tujuan puasa sebenar. Sikap sebahagian umat Islam pada Ramadan, ada yang bersungguh dalam beramal dan ada yang lalai serta alpa. Masih ada yang berpuasa hanya sebagai adat bukannya ibadat. Faktor iman dan mengharapkan keredaan Allah tidak menjadi pendorong utama kepada ibadat puasa.



Ada yang berpuasa hanya sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi tidak menghalang daripada melakukan perbuatan mungkar seperti berdusta, mengumpat, menipu, berkata lucah dan sebagainya. Mengambil ringan urusan bersahur hingga ada yang meninggalkannya sedangkan banyak hadis menyatakan kelebihan sahur. Malah, ada yang bangun lewat sehingga tertinggal solat Subuh.

Ibadat solat fardu dan sunat hanya dilakukan pada Ramadan saja serta bersungguh-sungguh mengerjakan solat sunat tarawih dan witir tetapi meninggalkan solat fardu yang lain. Bersungguh dalam pelaksanaan ibadat pada Ramadan termasuk membaca al-Quran untuk diri sendiri, tetapi mengabaikan pembabitan ahli keluarga untuk sama-sama beribadah.

Terlalu membandingkan antara imam solat tarawih sehingga sampai pada peringkat mengumpat dan menghina. Bersungguh menghidupkan ibadat hanya pada awal sehingga pertengahan Ramadan sedangkan banyak hadis menyatakan mengenai kelebihan 10 hari terakhir antaranya adanya malam Lailatul Qadar.

Tilawah al-Quran hanya pada Ramadan saja dan akan berakhir dengan berakhirnya Ramadan. Rajin membaca al-Quran tetapi tidak berusaha untuk memahami dan menghayati isi kandungannya sebagai panduan dalam kehidupan seharian.

Bersungguh dalam melaksanakan ibadat puasa, namun masih mengabaikan kewajipan lain seperti solat, menunaikan haji, menutup aurat, menghubungkan silaturahim, menuntut ilmu, menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran dan lain-lain lagi.



Tidak bersimpati dan mengambil berat terhadap saudara Islam yang mengalami penderitaan, kesusahan, kelaparan serta terus dengan sifat bakhil dan kedekut.

Mensia-siakan fadilat atau kelebihan iktikaf di masjid terutama pada 10 akhir Ramadan. Masa dihabiskan dengan membuat persiapan 1 Syawal. Tidak salah untuk membuat persiapan tetapi kita akan terlepas satu masa dan ketika yang afdal melakukan ibadat.

Tidak mengambil berat mengenai zakat harta sedangkan zakat adalah ibadat yang mesti disertakan dengan solat dan melewatkan pengeluaran zakat fitrah sedangkan Rasulullah SAW menggalakkan supaya dikeluarkan lebih awal sebelum tiba hari raya untuk diagihkan kepada mereka yang berhak.

Meninggalkan sunat takbir hari raya kerana disibukkan dengan rancangan dan agenda lain atau sibuk melayan kerenah isteri dan anak. Amalan membazir wang ketika menyambut Aidilfitri dengan membakar mercun sedangkan itu adalah kerja tidak berfaedah boleh membawa bencana kepada diri, keluarga dan harta benda di samping membazir itu adalah suku sakat syaitan.

Ramadan ialah satu proses untuk membentuk peribadi mukmin muttaqi. Mukmin muttaqi adalah insan yang paling mulia di sisi Allah. Kemuliaan ini tidak akan diperoleh melainkan usaha dan mujahadah yang tinggi.

Mesti baca; Tidur, Makan Berlebihan Jejas Ibadah Puasa & Beribadat Hanya Di Bulan Ramadan?









No comments: