Puasa Boleh Kekang Nafsu Seks

Soalan;

SAYA mempunyai seorang kawan baik. Dulu dia selalu melakukan zina dan maksiat. Apabila menjelang Ramadan dia ingin berhenti daripada melakukan dosa dan maksiat itu. Namun keinginan seksnya adalah tinggi. Adakah saya harus mengatakan dia harus melakukan onani kerana dia masih belum bersedia untuk berkahwin atas dasar kewangan. Bukankah onani itu berdosa? Adakah berdosa jika saya memberitahunya dia harus onani untuk menangani masalah keinginan seksnya yang kuat itu? Apakah hukum puasanya jika dia beronani.


Jawapan;

Kita bersyukur kepada Allah kerana dengan limpah kurnia dan sifat-Nya yang Maha Pengasih merahmatinya dengan taubat menjelang Ramadan. Dia meninggalkan satu dosa daripada 10 dosa besar. Sama-samalah kita berdoa supaya Allah memberikannya kekuatan dalam melawan nafsu dan ketahanannya memupuk kesedaran yang baru ditemuinya.


Onani dianggap penyakit ketagihan seks. Dalam Islam, seks adalah sesuatu yang tabii dan syariat membuka ruang untuk memenuhi keperluan seks melalui perkahwinan. Jika yang terbabit tidak mampu berkahwin, beliau disarankan supaya banyakkan berpuasa kerana puasa boleh melemahkan libido atau selera seks seseorang. Insya-Allah dengan bulan Ramadan yang penuh keberkatan ini, boleh melatih seseorang untuk mengekang kehendak seks meluap-luap.

Pada umumnya majoriti ulama berpendapat perbuatan onani haram dan berdosa berdasarkan ayat al-Quran:

"Dan, orang yang memelihara kemaluannya kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi, barang siapa yang mencari selain yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang yang melewati batas" - Al Muminun (5-7).

Maka orang yang melakukan onani adalah orang yang melepaskan syahwat bukan pada tempatnya.



Kenyataan itu disokong oleh riwayat hadis Qudsi seperti berikut:

Di hari akhirat Allah tidak akan melihat golongan ini lantas terus berfirman: Masuklah kalian ke dalam api neraka bersama-sama mereka yang (berhak) memasukinya.

Golongan itu ialah orang homoseksual, bersetubuh dengan haiwan, orang yang mengahwini isteri dan juga anak perempuannya pada waktu sama, orang yang kerap melakukan onani, kecuali jikalau mereka semua bertaubat dan memperbetulkan diri sendiri (maka tidak lagi akan dihukum).

Dr Yusuf Qardhawi menggariskan dalam bukunya 'Halal dan Haram dalam Islam' merumuskan perbuatan itu (onani) dibenarkan jika dikhuatiri terjatuh kepada melakukan zina. Hukum Onani bagi mereka yang tidak mampu bernikah dan takut terjatuh ke dalam maksiat ialah harus dan tidak berdosa.



Namun apabila melakukan onani itu hanya kerana mencari keseronokan dan berhibur dengannya maka hukumnya ialah haram dan ditegah. Ini kerana ia termasuk perbuatan yang keji dan kotor serta memudaratkan akal dan jiwa sehingga menjadikan diri dikuasai syahwat dan dibimbangi terjebak kepada zina.

Hukum onani akan menjadi haram apabila seorang lelaki itu menggunakan gambar lucah, atau bayangan di otaknya akan perkara kotor atau berkhayal wanita kerana ini bukan lagi beronani demi mencegah zina, sebaliknya ia sudah bertujuan mencari kepuasan dan berseronok dan ini diharamkan. Tidak boleh berseronok dengan jalan yang haram.

Apa yang perlu dilakukan kawan saudara ialah beliau kena banyak bermujahadah. Tindakannya meninggalkan perbuatan zina yang pernah dilakukan dulu adalah satu jihad pada dirinya dan Allah.








No comments: