Perbuatan Manusia Cetus Wabak Penyakit, Bencana Alam

TIADA siapa dapat menghalang kekuasaan Allah. Banjir yang melanda ibu negara beberapa hari lalu mengakibatkan banyak harta benda di premis perniagaan dan peralatan penting di pejabat kerajaan serta swasta rosak.

Kejadian yang berlaku secara mendadak itu mengundang keresahan di kalangan ahli sains yang sukar membuat telahan mengapakah kejadian seperti itu boleh berlaku di tempat yang tidak seharusnya berlaku.

Apa yang dapat disimpulkan, punca pelbagai kejadian mala petaka yang berlaku adalah disebabkan kemelut dan krisis yang sengaja diciptakan manusia. Sebahagian manusia hari ini seolah-olah hilang keyakinan untuk menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi Allah.

Disebabkan kerenah dan krisis di kalangan manusia itulah barangkali Allah sengaja menimpakan bencana ke atas segelintir hamba-Nya sebagai ujian dan takdir yang tidak dapat ditolak.

Allah berfirman bermaksud: “Dan apa juga yang menimpa kamu daripada kesusahan (bencana) maka disebabkan oleh apa yang kamu lakukan (perbuatan salah dan dosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian daripada dosa kamu.” (Surah as-Syura, ayat 30)



Sebagai hamba yang sentiasa meyakini keadilan Tuhan, sudah sewajarnya kita sama-sama merenungi dan menghayati apa yang tersirat di sebalik mafhum ayat di atas.

Sesungguhnya hanya dengan keyakinan, iltizam, istiqamah dan keinsafan yang mendalam, membolehkan kita mencari kekuatan bagi mengimarahkan bumi Allah dengan perbuatan yang diredai kerana kita hanyalah makhluk yang dipinjamkan sementara untuk menetap di alam fana ini.

Setiap apa juga kerakusan dan keterlanjuran yang berlaku bukan disebabkan pihak tertentu saja, ia mungkin disebabkan rentetan peristiwa berpanjangan akibat daripada keegoan manusia menguasai bumi secara total dan sering menganggap orang lain seperti hamba.

Tanpa sikap toleransi dan saling faham memahami, tentu saja pelbagai kejadian negatif mudah meletus.

Apabila tercetus pertelingkahan, permusuhan dan dendam, sudah pasti meletus perbalahan yang akhirnya memusnahkan sebahagian besar makhluk di muka bumi.



Allah berhak menurunkan apa juga ujian ke atas hambanya yang tidak bersyukur dengan nikmat dan kurniaan-Nya. Bahkan melakukan perbuatan yang sentiasa mengundang kemurkaan Allah.

Kadangkala Allah hanya menurunkan malapetaka kecil. Ia adalah amaran daripada Allah supaya manusia segera menghentikan berbuat sesuatu yang boleh mengundang kemarahan-Nya. Tetapi, apabila datang bala lebih besar, ia bukan lagi ingatan dan amaran, sebaliknya bencana yang sengaja diturunkan Allah untuk memberi pembalasan di atas kerakusan manusia.

Lebih malang, apabila berlaku bencana Allah, ramai manusia yang tidak berdosa turut menjadi korban. Di sinilah pentingnya konsep ‘berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran’ seperti peringatan Tuhan dalam surah al-Asr.

Allah Taala berfirman bermaksud: “Wahai kaumku, mintalah ampun dari Tuhanmu, kemudian kembalilah mentaati-Nya agar diturunkan hujan lebat dan menambah bagi kamu kekuatan yang sedia ada dan janganlah kamu membelakangi seruan-Ku dengan terus menerus melakukan dosa.” (Surah Hud, ayat 52)

Keengganan menunaikan tuntutan agama seperti mengeluarkan zakat boleh mengundang kemurkaan Allah. Antaranya kejadian kemarau panjang.



Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “ Tidak menghalang sesuatu kaum itu dari mengeluarkan harta mereka melainkan mereka menghalang langit daripada menurunkan hujan. Kalaulah tidak kerana binatang yang ada di muka bumi ini, nescaya langit pasti tidak akan menurunkan hujan buat selama-lamanya.” (Hadis riwayat Muslim)

Daripada Tarmidzi, daripada Ali, bersabda Rasulullah SAW bermaksud: “Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka Allah menimpakan bencana ke atas mereka iaitu:

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Harta dirampas daripada peperangan diagihkan kepada orang tertentu saja.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Wang zakat dikeluarkan kerana menebus kesalahan.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Sesuatu diamanahkan jadi milik sendiri.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Suami terlalu mentaati isteri.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Anak menderhaka kedua ibu bapanya.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Banyak bunyi bising.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Membicarakan hal keduniaan dalam masjid.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Pemimpin dihina kaum sendiri.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Memuliakan orang lain kerana takutkan ancaman.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Arak minuman biasa dalam majlis.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Ramai lelaki memakai sutera.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Wanita dijemput ke dalam majlis untuk menghiburkan lelaki.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Wanita mula bermain alat muzik.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Orang terkemudian menghina orang yang terdahulu.





No comments: