Amalan Mengarut Pengikut Tok Pa

KUALA TERENGGANU: Seorang ketua ajaran pelik yang menjadi buruan kakitangan kerajaan kerana dikatakan memiliki ilmu bertaraf ‘karamah’ didakwa meminta pengikutnya hanya melihat bulu romanya meremang bagi menentukan waktu berbuka puasa.

Lelaki dikenali Tok Pa, berusia 50-an dan berstatus hartawan itu dikatakan aktif menjalankan kegiatan di sebuah kampung terpencil di daerah ini.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Dia yang mempunyai empat isteri, termasuk seorang daripadanya kakitangan kerajaan juga menggunakan ilmu hitam bagi membolehkan pengikutnya mematuhi permintaan dan arahan.

Tok Pa menjadikan umpan ilmu itu bagi menjerat pengikutnya.

Kegiatan lelaki itu didedahkan Pensyarah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Darul Iman (UDM) di sini, Dr Abdul Manam Mohamad selepas didatangi bekas pengikut ajaran terbabit, baru-baru ini.



Menurut Dr Abdul Manam, bekas pengikut berusia 40-an itu menyertai kumpulan ajaran lelaki terbabit kira-kira lima tahun lalu dan meninggalkannya selepas mendapati ia bertentangan dengan Islam.

Katanya, bekas pengikut itu juga memberitahu ahli kumpulan terbabit hanya perlu berzikir seharian dan boleh meninggalkan solat fardu.

“Lebih pelik, bagi menentukan waktu berbuka puasa, pengikut hanya perlu melihat bulu romanya (Tok Pa) meremang sebelum boleh menjamah makanan.

“Amalan pelik itu disedari apabila mendapati penghuni di perkampungan itu sudah berbuka puasa lebih awal walaupun belum masuk waktu Maghrib.

“Malah, apabila ditanya, mereka mendakwa berbuka puasa selepas melihat bulu roma Tok Pa meremang,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.



Beliau berkata, bekas pengikut ajaran terbabit juga memberitahu, Tok Pa kini bertaraf hartawan dipercayai hasil sumbangan pengikutnya yang taksub.

Malah, dia juga memberitahu ada kalangan pengikut wanita yang dikatakan bercerai dengan suami semata-mata untuk berkahwin dengan Tok Pa.

“Selain itu, ada suri rumah yang sanggup menjual tanah sebelum wang itu dipercayai diserahkan kepada ketua ajaran terbabit.

“Saya difahamkan, Tok Pa memiliki wang dan harta yang banyak dan sudah membuka sebuah lagi perkampungan lain di Kelantan dipercayai bagi mengembangkan ajaran sesatnya itu,” katanya.

Kata Dr Abdul Manam, ketua ajaran sesat itu dipercayai mewujudkan perkampungan di kawasan pedalaman bagi mengelak kegiatannya dikesan pihak berkuasa selain memudahkannya melakukan kegiatan tidak bermoral.

Pakej Web Jualan

Beliau tidak menolak kemungkinan ada pengikut yang sanggup menyerahkan anak gadis mereka untuk dipersembahkan kepada ketua ajaran terbabit.

“Saya juga yakin lelaki terbabit menggunakan ilmu hitam bagi menundukkan pengikutnya menyerahkan apa saja yang diminta.

“Memang pengikutnya akan berang jika didakwa seperti ini tetapi sebenarnya mereka tidak sedar ilmu sesat yang diamalkan,” katanya.

Berdasarkan pengakuan bekas pengikut ajaran terbabit, Dr Abdul Manam berpendapat Tok Pa dan pengikutnya tidak mahu melakukan ibadah syariat.

Menurutnya, kumpulan itu mungkin menganggap syariat itu hanya kulit semata-mata, manakala isinya adalah hakikat (haqoqah) dan makrifat yang disangka mereka sudah mencapai tahap hakikat dan makrifat itu.



“Mereka mungkin menyangka Tok Pa sudah sampai ke tahap tinggi dalam perkembangan kerohanian dan kerana itu, tidak perlu lagi bersusah-payah melakukan ibadah syariat.

“Bukan setakat itu, kumpulan terbabit juga memandang rendah kepada orang yang mengamalkan syariat itu.

“Bagi mereka, zikir semata-mata sudah mencukupi bagi menggantikan amal ibadah kerana tujuan melakukan amal ibadah itu untuk mengingati Allah.

“Mereka yang beranggapan seperti ini sebenarnya terkeliru dalam memahami beberapa dalil al-Quran dan hadis,” katanya.

Lagi Cerita Ajaran Songsang; Ajaran Tijah Tak Sesat, Seks Bersih Dosa, Babi Halal, Haram Solat Jumaat, Jin Mat Salih, Lembu Cuci Dosa & 'Mukjizat' Punk








No comments: